poniedziałek, 19 stycznia 2015

Tarta serowo- gryczana - Buckwheat and Cottage Cheese Casserole



***




***

To bardzo krucha tarta z dodatkiem zdrowych otrąb orkiszowych i kaszy gryczanej. Pozostałe składniki również dobrałam na zasadzie zdrowo i minimalistycznie. Poza tym są to dania gdzie przy farszu zawsze można pofantazjować. Ja akurat miałam nadmiar twarogu w lodówce, który połączyła z kaszą gryczaną i ziołami. Polecam :)



Tarta serowo- gryczana

Składniki na ciasto: 
  • 100 g mąki pszennej
  • 100 g mąki gryczanej
  • 50 g otrąb z mąki orkiszowej
  • 1/2 łyżeczki soli himalajskiej
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 150 g masła
  • 5-6 łyżek bardzo zimnego mleka lub wody

Jak zrobić ciasto?

- wymieszaj wszystkie suche składniki
- do suchych składników dodaj masło i posiekaj
- w trakcie ugniatania dodaj mleko
- zrób kulę z ciasta i włóż ją na przynajmniej 30 min. do lodówki
- po wyjęciu z lodówki rozwałkuj ciasto na cienki placek (najlepiej między dwoma kawałkami folii) i przełóż do wysmarowanej i wysypanej bułką tartą formy
- włóż ciasto do nagrzanego do 190 stopni piekarnika na 15 min.
- wyjmij z piekarnika, wyłóż na gorące ciasto farsz i piecz jeszcze 30 - 35 min.
- możesz podać dodatkowo z sosem jogurtowo - ziołowym






Składniki na farsz
  • 500 g chudego twarogu
  • 100 g kaszy gryczanej
  • 2 jajka
  • kilka gałązek szałwii
  • 1 gałązka mięty
  • 1 cm papryczki chili
  • 1 cm papryczki jalapeno
  • 2 ząbki czosnku
  • kilkanaście główek brukselki
  • 2-3 łyżki pestek dyni
  • sól do smaku

Jak zrobić farsz?

- ugotuj kaszę w lekko osolonej wodzie, około 15 min., odcedź
- ugotuj brukselkę w lekko osolonej wodzie odcedź
- rozdrobnij blenderem twaróg, dodaj posiekane zioła, czosnek i papryczki chili, wymieszaj
- dodaj jajka i sól wymieszaj
- dodaj do masy ugotowaną i odcedzoną kaszę gryczaną, pestki dyni, wymieszaj
- wyłóż masę na podpieczone ciasto, ułóż na wierzchu ugotowaną brukselkę i piecz jeszcze 30 - 35 min. w nagrzanym do 190 stopni piekarniku
- tartę możesz podać na gorąco i na zimno
- wybornie smakuje z sosem jogurtowo-ziołowym








Sos jogurtowo - ziołowy

- około 150 ml gęstego jogurtu
- 1 cm papryczki chili
- gałązka szałwii
- sól

Jak zrobić sos?

- posiekaj chili i szałwię, dodaj do jogurtu, wymieszaj
- dopraw solą, wymieszaj





























Kto chętny niech się częstuje :)



12 komentarzy:

  1. Wygląda przepięknie a ja lubię kaszę gryczaną, pewnie by mi smakowała :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cos tak wspanialego i zdowego jeszcze nie widzialam, to samo zdrowie! Kaszka gryczana, ktora uwielbiam ! To musi wysmienicie smakowac, nie moge sie doczekac, kiedy to zrobie i sprubuje:):)

    Dziekuje Ci pieknie Avo za ten wspanialy przepis, goraco Cie pozdrawiam i buziaki przesylam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kasza gryczana jest u mnie częstym gościem. Więc pomysł na nowe danie jest fantastyczny. Podziwiam też u ciebie zdjęcia, piękne. Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  4. To jest tak zdrowe, że od samego patrzenia spada cholesterol;).

    OdpowiedzUsuń
  5. kurcze a ja nie lubie kaszy gryczanej . Moze mozna ja zastapic inna.
    Przepraszam za tekst dziwny ale nie dziala mi klawiatura tak jak powinna.

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak zdrowo i pysznie zarazem u Ciebie, aż ślinka leci. Ledwo przełykam pisząc i chwaląc to co widzę. Bardzo sprytnie to wszystko połączyłaś i zrobiłaś pyszną tartę. Jestem chętna do spróbowania. Chyba się skuszę i zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  7. zastanawiam się czy to może być niesmaczne ;) nie może! musi być pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  8. Avo, powtórzę za innymi: smacznie i bardzo zdrowo.
    Muszę wypróbować. Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawy i co najważniejsze zdrowy przepis. Takie lubię najbardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  10. wygląda przepysznie i na pewno tak samo smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  11. I to jest mój problem. Ta tarta to czyste zdrowie, ale patrząc na składniki wiem, że by mi nie smakowała. :) Nie toleruję pod względem smakowym ponad połowy składników. :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz i odwiedziny. Możesz również zapraszać mnie na swojego bloga (nie uważam, że jest to coś niestosownego). :)
Zapraszam Cię również do witryny obserwatorów. To jest w końcu blog więc bloguj lecz się nie blokuj :)